Javascript staat uit. Voor een optimale werking moet Javascript worden ingeschakeld.

Juliette van Nes
Datum: 12-06-2020    SCHEHEZERADE EN DE SALAFISTEN
 

(Vertaald en samengevat uit Le Monde van 29 december 2012)

De verhalen beginnen met de onthulling van de koning Schahzenan aan zijn broer, de sultan Schahriar, dat zijn vrouw vreemd gaat en niet zo'n beetje ook, ze houdt hele orgieën. De sultan wordt razend, doodt zijn vrouw en beslist vanaf dat moment iedere dag een jonge maagd te trouwen om haar dan de volgende ochtend te vermoorden. De dochter van de grootvizier Schezerade biedt zich aan de sultan aan omdat ze deze stroom van wreedheden wil stoppen. Iedere avond begint ze een boeiend verhaal. De sultan raakt verslaafd aan die verhalen zodat hij Schehezerade 's ochtends laat leven om maar geen verhaal te hoeven missen.

Malek Chabel ziet deze verhalen als een verklaring tegen het integrisme. Het is de prijs van de polygamie, het verborgen gezicht van een viriele wereld waar vrouwen onophoudelijk listen bedenken om aan hun verlangens te kunnen voldoen. Hij vindt het jammer dat de tentoonstelling niet àlle gulzigheid en onbeschaamdheid toont uit het boek, bijvoorbeeld van Myriam die haar man stiekem hashish geeft om naar haar beeldschone minnaar te kunnen gaan. Als je Chebel hoort praten is Duizend-en-Een-Nacht een chef-d'oeuvre dat niet alleen Voltaire heeft beïnvloedt in Zadig of Diderot in Bijoux indiscrets, maar ook Shakespeare, Edgar Poe en Luis Borges. ''Al dertig jaar zien we dat de klassieke, erotische Arabische cultuur in de moslimwereld en ook bij de Europese elite langzaam verdwijnt. Het is de vernietiging van een briljant verleden. Het verleden van het Abbasside kalifaat (VIIIe-XIV eeuw), de Arabisch Andalusische wereld( Xe-XVe eeuw) en de grote reformatoren van de islam van de XIXe en XXe eeuw''.

Hij herinnert er aan dat in 1980 de populaire Arabische versie van Duizend-en-Een-Nacht, de zg. 'deBoulaq'(een wijk in Cairo) werd verboden door de Moslimbroeders, vervolgens publiekelijk verbrand in 1985. Malek Chebel constateert dat overal, in Saoudie Arabie, in Yemen, in Egypte, in Soudan, waar islamieten druk uitoefenen om studies van Duizend-en-Een-Nacht te verbieden en uit de bibliotheken te weren, zij tevens jacht maken op homosexuelen. Zij veroordelen een van de oudste kunsten van het Oosten: de buikdans, de zg. 'vruchtbaarheidsdans', net zoals zij trouwens make-up, badpakken en westerse kleding afwijzen. Er circuleren tegenwoordig versies van de Nachten in de Arabische wereld waarin Schezerade is vervangen door een mannelijke verteller. De bedoeling is de autoriteit van de bedrogen koning herstellen, een vrouw kan niet intelligenter en beschaafder zijn dan een man.

Sinds eeuwen beschermt de traditionele islamitische sluier, de hidjab, die strak om het gelaat zit, tegen te heftige mannelijke verlangens, maar de sluier verhindert niet te verleiden, te flirten, te knipogen, bedekte toespelingen te maken, briefjes uit te wisselen, stiekeme tekens te geven en dan hebben we het nog niet over de kunst van het ont-sluieren. Overigens draagt een vrouw die zich verbergt onder haar grote sjaal wellicht sexy lingerie. Ga maar eens naar Casablanca, Beyrouth, Alexandrie, Amman of Tunis en je ziet er heel veel sexy lingerie zaken waarvoor vrouwen zich staan te verdringen. In de VIIIe eeuw had Bagdad een levendig nachtleven, je vond er literaire salons. In de taveernes werd wijn geschonken.

Malek Chabel zegt verder: ''Tegenwoordig betalen de islam en de Arabische wereld nog steeds een prijs voor de verdwijning van de Arabisch-Andalusische maatschappij. Radicale moslims vergeten dat deze maatschappij kunstlievend was, inventief, wellevend en tolerant. Zij werd in de XVe eeuw vernietigd door de Katholieke Reconquista''. Hij is tegen hen die de algehele beschaving van de islam verwerpen, haar beschouwen als een anachronisme en niet meer van deze tijd. Deze beschaving wordt mooi weergeven in de nieuwe islamitische kunstzalen in het Louvre. Chabel: ''Ik houd staande dat respect voor schoonheid een wapen is tegen vergetelheid en zelfmiskenning. Kunsthaters die aansporen meesterwerken van een grote cultuur te doen verdwijnen, dragen er toe bij dat hele volkstammen immigranten in achterstand blijven leven''.

*)Malek Chabel godsdienst antropoloog en arabisch erotisch literatuur specialist

Wil je op de hoogte blijven en regelmatig een journaal ontvangen vul dan bij abonnement je emailadres in.


----------
 
     << Terug >>